MIX MEDIUM PERSONA

FRAGMENTATION

Aliud est celare,  aliud tacere

 

*It is one thing to conceal, another to be silent

*Cacher est une chose, taire en est une autre

In armament, a cluster bomb is an aerial bomb of simple design that explodes before reaching its target, scattering thousands of shrapnel that spread in random or precise directions, depending on the wanted effect.  
In Art, the sharp manipulator of this bomb is ROD.

Fragmentation is indeed a manipulation, in the sense of adjusting as much as of distorting, imagined by ROD to show in a different way an image or information that if kept raw would have the effect of a bomb. This conception enables him to free himself from any ambiguity between what is suitable to be shown and what can be visible. ROD ignores these considerations. He has chosen Art in order to express himself freely, sincerely, with no compromise and he has made the bending of rules his trademark.

The process of Fragmentation gives ROD many possibilities to create, taking into consideration Art, Architecture and Design, without limit. It is a photographical, graphic, conceptual and intellectual work based on a very simple process. ROD captures, fragments then mixes and gathers several powerful images to recompose a pixilated, structured and excessive whole that invades and takes over the space as well as the mesmerized spectator.
 
Whereas the idea is simple and the depiction minimalist, though impressive, the creation of these pieces requires from ROD the qualities of a pyrotechnist. He meticulously cuts plates of plexi imprinted with images into thousands of small cubes that he spreads according to a random or methodical logic belonging to subterfuge. He then fixes these cubes one by one to each another using rods or tubes and installs them on the main structure, most often a rigorous frame that by either holding back the spatter or proving to be the propulsion zone reinforces the explosive visual impact. 
 
The final composition, voluminous and aerial, invading, pierced by light, is a reference to the cellular structure; which makes sense since with Fragmentation, ROD dissects and reconstitutes to better denounce them the visions of society or humanity (pain, injustice, famine…) that cause him a physical, gut reaction.
 
This Collection commits the artist and the man at once. Hence the proceeds from the sale of certain pieces of the series are to be donated to charities that he cares about. The violence that comes with some images confirms the artist’s choice to amplify the splinters of their wave rather than to convey only the shock, in order to better reach its target.  As if he echoed the muffled cry of a time bomb…

En armement, une bombe á fragmentation est une bombe aérienne de conception simple qui explose avant d'atteindre sa cible en libérant des milliers d'éclats qui se propagent dans des directions aléatoires ou précises en fonction des effets désirés.
En Art, le fin manipulateur de cette bombe, c’est ROD.

La Fragmentation est bel et bien une manipulation, tant dans le sens de moduler que dans celui de biaiser, imaginée par ROD pour révéler autrement une image ou une information qui, brute, aurait l’effet d’une bombe. Cette conception lui permet de s’affranchir de toute question d’ambivalence entre ce qui est montrable et ce qui peut être visible. ROD se moque de ces considérations. Il a choisi l’Art pour pouvoir s’exprimer librement, sincèrement, sans concession et il a fait du détournement des codes, une marque de fabrique.

La démarche de la Fragmentation offre á ROD de multiples possibilités de créations considérant les domaines de l’Art, de l’Architecture et du Design, sans limite. C’est un travail photographique, graphique, conceptuel et intellectuel qui repose sur un procédé très simple. ROD capture, morcelle puis mélange et rassemble plusieurs images puissantes pour recomposer un ensemble pixellisé, structuré et démesuré qui envahit l’espace, s’en empare, incluant le spectateur médusé.

Si l’idée est simple et le rendu minimaliste bien qu’imposant, la réalisation de ces pièces demande á ROD une précaution d’assemblage digne d’un artificier. Il découpe minutieusement les plaques de plexi sur lesquelles sont empreintées les images en des milliers de petits cubes qu’il répartit selon une logique aléatoire ou ordonnée qui appartient au subterfuge. Il fixe ensuite ces cubes un á un entre eux par des tiges ou des tubes qu’il implante enfin á la structure mère, le plus souvent un cadre rigoureux, qui en contenant la dispersion ou en se révélant zone de propulsion, renforce l’impact visuel explosif.

La composition finale, volumineuse et aérienne, éclaboussant l’espace, transpercée de lumière, n’est pas sans rappeler l’armature cellulaire ; ce qui fait sens puisque par la Fragmentation, ROD dissèque puis recompose pour mieux les dénoncer des visions de la société ou de l’humanité (souffrance, injustice, famine…) qui suscitent chez lui une réaction physique, épidermique.

Cette Collection engage d’une seule voix l’artiste et l’homme. Ainsi, la recette des ventes de certaines pièces de la série est destinée á être reversée á des œuvres caritatives qui lui tiennent á cœur. La violence par laquelle l’homme reçoit certaines images conforte le choix de  l’artiste d’en magnifier les éclats de l’onde plutôt que d’en livrer seulement le choc, pour mieux atteindre sa cible. Comme s’il faisait claquer l’écho du cri sourd d’une bombe á retardement...

oct. 2019

Created by StElla

text by Caroline M.

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