top of page

SUPER HEROES

 

"It's time to die" (2012)

dim. 200 x 180 x 40 cm
 

​​The Joker is a character that ROD especially likes to portray. The artist is particularly fond of this sad clown and his torn smile – stigma of a solitary, ravaged childhood – symbol of the antihero, transformed into a super villain out of pique. 

 

In this picture, ROD blows up the character with a rifle shot in the heart of dramatized vanity, thus ordering him the same fate as that of Batman’s, his rival, in another composition of the Collection Super-Héros, That’s all folks.

 

It’s time to die, encrusted with strass on plexi, announces the performance like the three blows struck at once. The murder weapon spills out of an Art Deco frame, dark and deep like a grave, trimmed with gilding. The fate is fixed. The Joker’s forehead is cracking a smile, which is spreading onto the crimson velvet of a theatre curtain, lined with a Marie-Louise reminding of Latour’s framework. The powerful image is part of a presumptuous decor. Skulls, insects, dried flowers, violin, scores, signs of the bygone era pile up on the floor of the casing, filtered through the low-key glow of two consumed candles. Towards this light, butterflies that seem to furiously gush out of the Joker’s last breath spread the hope for a little more life. The symbol is strong. 

 

Life is a jokeR. Death is a dramatic turn of events but it is not the end of the play. 

Text by Caroline M.

​​Le Joker est une figure que ROD aime particulièrement mettre en scène. L’artiste porte une affection singulière à ce clown triste au sourire déchiré - stigmate d’une enfance solitaire ravagée - symbole de l’anti-héros, mué en Super-Vilain par dépit.

 

Dans ce tableau, ROD explose d’un coup de fusil le personnage - lui réservant ainsi le même sort que celui infligé à Batman, son rival, dans une autre composition de la série Super-Héros, That’s all folks - au cœur d’une vanité théâtralisée.

 

It’s time to die, incrusté en strass sur plexi, annonce la représentation comme on frappe les trois coups en un seul. D’un cadre Art déco, noir et profond comme un tombeau, orné de dorures, déborde l’arme du crime. Le sort est figé. Le front du Joker se fend comme son sourire et se répand sur le velours pourpre d’un rideau de théâtre, bordé d’une Marie-Louise rappelant les encadrements de Latour. L’image puissante s’inscrit dans un décor de vanité.  Crânes, insectes, fleurs séchées, violon, partitions, indices du temps révolu, s’amassent sur le plancher du coffrage, filtrés en clair-obscur par deux chandelles consumées éclairant toujours. Vers cette lumière, des papillons que le Joker semble faire jaillir avec rage de son dernier souffle, distillent l’espoir d’un peu de vie encore. Le symbole est fort.

 

Life is a jokeR. La mort est un coup de théâtre, mais ce n’est pas la fin de la pièce.

Text by Caroline M.

bottom of page