top of page

FRAGMENTATION

 

"Eve - Musa acuminata fecunditatis"  (2018)

dim. 208 x 94 x 42 cm

Inside a second macabre coffin ROD adds the finishing touch to his secular depiction of his doomed Eden, initiated with the ADAM-HORTIS HORRIBILIS tableau.

In an exact same dark baroque and padded framework, among soft-hued flowers and taxidermied butterflies a garish skeleton floats, pink and sequined like the bodies of the dolls in the first piece. In the hollow of her womb a smeary-faced baby doll faces the onlooker.
Woman is a mother. First and foremost.

Above her shoulder, at the very same place as in the piece of which this tableau is the imperfect echo, a light catches the frozen face of the genitrix. Shunning all eyes, she appears to surrender only to that heavenly glow. Around her, on innumerable cubes, the faces of anonymous or illustrious women, figures of goodness or atrociousness, like so many masks that she might wear.

Under her left hand a bunch of grapes is hidden. Displaying her maternity in the foreground, she refuses to exhibit the symbol of what might arouse her entrails, her greed, her yet to be satiated lust. Woman is a mother. First and foremost. Primarily. And exclusively.

Echoing this concealment, in the hollow of her right hand, willingly offered to scrutiny, Rod's unsmiling disillusioned face, painted into a sad clown, is incorporated into the piece. Much more than his face, Rod incorporates his mockery of a religious, simplistic and Manichean vision of woman, alternatively holy mother or doomed hooker.

By generously bestrewing the scene with bananas, reminiscent of the Underground version illustrated by Warhol, the artist, through his own system of symbols, restores desire and temptation in the foreground, on the same level as motherhood. Woman does not have to choose or fear any judgment regarding whatever grips her belly. Paradise is not there, but life IS.

Timothy – Chapter 2, v2:13-15
For Adam was formed first, then Eve. And Adam was not the one deceived; it was the woman who was deceived and became a sinner. But women will be saved through childbearing—if they continue in faith, love and holiness with propriety
.
 

Dans un second couffin macabre, ROD complète sa représentation profane d’un Eden en perdition ; initiée à travers le tableau Adam – Hortis Horribilis.

Dans un coffrage identique, sombre, baroque et capitonné, parmi des fleurs aux teintes douces et des papillons en taxidermie, flotte un squelette flashy, rose et pailleté comme les corps des poupées du premier tableau. Au creux de son ventre, un poupon barbouillé fait face à qui regarde. La femme est mère. Avant tout.

Au-dessus de son épaule, au même emplacement que dans le tableau dont celui-ci est l’imparfait écho, une lumière accroche le visage fermé de la génitrice. Fuyant qui la regarde, elle semble ne se soumettre qu’à cette lueur céleste. Autour d’elle, dansent, sur d’innombrables cubes, les visages de femmes anonymes ou illustres, figures de bonté ou d’atrocité ; comme autant de masques qu’elle pourrait porter.

Sous sa main gauche, une grappe de raisin est dissimulée. Exposant sa maternité au premier plan, elle se refuse à exhiber le symbole de ce qui secourait ses entrailles, sa gourmandise, son désir à assouvir. La femme est mère. Avant tout. Surtout. Et seulement.

En écho à cette dissimulation, au creux de sa main droite, volontiers offert aux regards, le visage sombre et désabusé de ROD, grimé en clown triste, s’inscrit dans la pièce. Plus que son visage, ROD y inscrit sa raillerie d’une vision religieuse, simpliste et manichéenne de la femme, au choix mère sainte ou putain damnée.

En ponctuant généreusement la scène de bananes version Velvet Underground illustré par Warhol, l’artiste replace par sa propre symbolique le désir, la tentation, au premier plan, au même plan que la maternité. La femme n’a pas à choisir ni à craindre quelque jugement selon ce qui serre son ventre. Le Paradis n’est pas ici mais la vie, oui.



Timothé – Chapitre 2, versets 13-14-15

Car Adam a été formé le premier, Eve ensuite ; et ce n'est pas Adam qui a été séduit, c'est la femme qui, séduite, s'est rendue coupable de transgression. Elle sera néanmoins sauvée en devenant mère.

Photos  :  sept. 2018 © Ludovic NICOLAS
bottom of page